- Chinese consumenten hebben in 2024 fors minder luxegoederen gekocht en dat merken Europese luxeconcerns zoals LVMH.
- Voor de maker van Louis Vuitton-tassen is de Chinese markt van groot belang.
- De Chinese luxesector staat vooral onder druk door de economische teruggang in het land en een gedaald consumentenvertrouwen.
- Lees ook: Chinese consumenten adoreren de Franse luxetycoon Bernard Arnault: sommigen vragen hem hun baby te zegenen
De verkoop van luxeartikelen in China zoals dure horloges, sieraden, lederwaren en andere accessoires is vorig jaar naar schatting met 20 procent gedaald, de scherpste daling sinds ten minste 2011. Het vooruitzicht voor 2025 is niet veel rooskleuriger, meldt het Amerikaanse adviesbureau Bain & Company.
Hiermee komt een abrupt einde aan jaren van sterke groei, die mede werd aangejaagd door een binnenlandse koopgolf tijdens de coronasluitingen. De Chinese luxesector staat vooral onder druk door de economische teruggang in het land en een gedaald consumentenvertrouwen.
Bain verwacht dat vooral de eerste helft van dit jaar moeilijk blijft, met vlakke verkoopcijfers in China. De afname in bestedingen in China heeft grote luxeconcerns als LVMH en Kering hard geraakt.
Franse luxeconcerns hebben last van koopdip bij Chinese consument
LVMH wordt gecontroleerd door de Franse luxetycoon Bernard Arnault en is onder meer bekend van de tassen van Louis Vuitton. Arnault is met een geschat vermogen van omgerekend ongeveer 190 miljard euro de op vier na rijkste persoon ter wereld.
Het aandeel LVMH is sinds de piek van maart 2024 met ongeveer 15 procent gedaald. Vanaf het dieptepunt eind november is de koers wel weer wat opgekrabbeld
China is de op een na grootste economie ter wereld en de belangrijkste motor achter de groei van de wereldwijde luxemarkt in het afgelopen decennium.